Wednesday, February 2, 2011

Mengapa Wanita Memerlukan Lelaki? =)


Wanita x semestinya mmerlukn lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling mmerlukn, cinta itu anugerah. Mengapa wanita mmerlukn lelaki di dlm hidupnya? Bukankah lbh gmbire jln2 dihujung minggu brsama kwn rapat. Cinta x dtg dipaksa-paksa. Cinta x juga dtg kala kita mahuknnya. Jika kita mahukn ia menjadi air, ia dtg spt api.
Tetapi, jika kita brsbr dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yg baik akn didatangkn kpd kita juga. Lelaki yg baik itu x trun dr langit. 
Tapi lelaki yg baik, jika tuhan mahukn dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu brsama2, mndidik, mmbuka jln agar kita dpt memprdalam selok-belok agama, dan memberikn kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya.

Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.

Kawan, kdatangn seorang lelaki dlm kehidupn seorang wanita spt manusia kudung yg diberikn semula sebelh kakinya. Dia mnyempurnakn kita. Namun, x kira semasyhuk mana sekalipn prkasihan dua jantina, selain prkara yg cantik2 dan molek2, kita sbg wanita, harus bersedia mnerima ujian2 dlm prhubungn.
Ya, lelaki mmg mendatangkn bahagia. Tetapi lelaki juga mndatangkn sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik2 saja. Itulah adat dlm prhubungn. Yg buruk2 pasti ada.
Barangkali drpd si dia, barangkali juga drpd kita, tetapi kita harus cermat mngimbangkannya agr jodoh brkekaln ke hari tua. Semoga lelaki yg dipilih, melksanakn tanggungjwb dan melunaskn hak suami isteri.
Wanita, kita dicipta dgn kemuliaan syahadah. Krn benih seorang lelaki, kita ini trsenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu hidup utk mlihat dunia.
Krn benih seorang lelaki, kita ini ditiupkn jiwa, mnjadi manusia, dan mncari seorang lelaki utk dicintai, sebgaimana ibu diilhamkn tuhan utk brkasih sayang dgn bapa.
Dan krn tuhan yg Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita diciptakan drpd lengkungn rusuk kiri lelaki. Tetapi krn ciptaan tuhan itu indah, kita terbit drpd rusuk lelaki, bkn dkt kpala utk dijunjungi, bkn dkt bahu utk membebani, bkn dkt lengan utk dijulangi, bkn dkt jari utk disakiti, bkn dkt pinggul utk dihenyaki, bkn dkt lutut utk ditindihi, bkn dkt kaki utk ditunggangi, tetapi dkt pelusuk hati utk dimulia, disayangi dan dicintai.
Andai lelaki itu burung yg terbang, kita adlh angin lmbut yg bersisir2an sepnjng prjlanannya. Tetapi krn fitrah kejdian tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkn kpd seorang lelaki yg blh melindungi, maka kita pn x selamanya mahu mnjadi angin semata2.
Tetapi kita bahagia dlm dakapannya, semoga kita semua diketemukan dgn jodoh yg baik. InsyaAllah..



No comments:

Post a Comment